![]() | ![]() |
(IndiaTogether, 19-2-2014)
Als een Dalit-familie een beroep doet op de politieDe onderdrukking van de Dalit-gemeenschap, en vooral de vrouwen, door de hogere kasten is nog steeds aan de orde van de dag in het dorp Rasulpura in district Ajmer, Rajasthan. Shirish Khare bezoekt het dorp en ontdekt dat de hoeders van de wet vaak net zo discriminerend zijn.
Zodra ik aankwam in het station van Ajmer belde ik naar het mobieltje van Bhanvaribai. Met onzekere stem zei ze: "Omdat je toch bent gekomen om te over de vrouwenkwesties te schrijven, waarom ga je dan niet meteen langs bij politiebureau Ajmeri Gate?" Bhanvaribai is afkomstig uit het district Ajmer van Rajasthan. Als Dalit-vrouw heeft ze al lang campagne gevoerd voor de rechten van de Dalit-gemeenschap, met name voor de vrouwen in haar gemeenschap. Als journalist ben ik naar Ajmer gereisd om haar te ontmoeten om meer te leren over de kasten- en man-vrouw verhoudingen in deze regio waar nog steeds een dominante feodale structuur in stand wordt gehouden. Ik besloot dat het beter zou zijn om naar het politiebureau te gaan in plaats van terug naar Mumbai. Op het politiebureau zat de dienstdoende beambte, Satish Yadav achter een tafel met opschrift "De waarheid zegeviert". Achter hem een grote ingelijste foto van Mahatma Gandhi. Maar Yadav leek niets te hebben met de filosofie van deze twee 'boegbeelden'. Hij vroeg kortaf wie ik was en liep weg nog voordat ik iets kon zeggen of uitleggen. Maar wat deed Bhanvaribai eigenlijk op politiebureau Ajmeri Gate, terwijl ze in het dorp Rasulpura elders in het district woont?
De harde realiteit van Rasulpura Dit is het India waar Dalits nog steeds niet kunnen aanschuiven bij dorpsvergaderingen of gebruik kunnen maken van de waterpomp in het dorp, en niet durven te fietsen. Leden van de Dalit-gemeenschap moeten over land van de overheid om naar hun boerderijen te gaan. Op 6 juni 2013 groef Teja Gujjar een sleuf over dit pad en plaatste er prikkeldraad, waardoor het moeilijk werd voor mensen om dat pad te gebruiken. Toen Bhanvaribai om een bijeenkomst vroeg om met Teja Gujjar te praten om dit probleem op te lossen, dreigde hij haar in onvoorstelbaar groffe bewoordingen te vermoorden. Toen de Dalit-vrouwen Teja's oudere broer, lid van de dorpsraad, benaderden en zeiden dat ze op hem hadden gestemd en wilden dat hij namens hen zou ingrijpen, antwoordde hij sarcastisch dat ze de zaak maar moesten aankaarten bij de politie. Het bleek dat beide broers hadden geprobeerd om Dalit-land op te kopen voor lage prijzen in een aantal omliggende dorpen. Ze hoopten dat door het leven moeilijk te maken voor de Dalit-gemeenschap in het dorp, ze hen zou ver konden krijgen dat ze het land zouden verkopen en verhuizen.
Arrestatie van de klager De Vrouwenrechtencommissie stelt dat in plaats van vrouwen met klachten te beschermen via de speciale wetten om onderdrukking te voorkomen, het betreffende politiebureau vaak overgaat tot arrestatie van degenen die een zaak komen indienen. Zo kwam bijvoorbeeld Sualal Bhambhi van Rasulpura, samen met zijn vrouw en dochter Geetadevi Renu, een klacht indienen tegen Biram Gujjar voor geweldpleging in een poging hun koe mee te nemen. De politie arresteerde echter Sualal Bhambhi, omdat volgens hun zeggen de ware schuldige pas zou blijken na onderzoek.
Door tussenkomst van de Vrouwenrechtencommissie en het Dalit Rights Center werd hij vrijgelaten. Maar hoewel de politie bereid was om de zaak van een gestolen koe te bekijken, wilden ze niet de zaak van fysiek geweld tegen Sualal’s vrouw en dochter niet registreren.
Strijd zonder eind Bhanvaribai vertelt me dat vijf jaar nadat de commissie werd opgericht het verzet tegen de groep begon toe te nemen omdat men zich ook begon uit te spreken over kindhuwelijken en het kastensysteem. Toen Dalit-vrouwen bezwaar begonnen te maken tegen de op kaste gebaseerde beledigingen en misbruik, zetten de mensen van de hoogste kaste vraagtekens bij die plotselinge bezwaren: dit was immers al jaren de norm. Nu begon dit echter tot een conflict te leiden. Kalyanji, een Dalit uit het dorp, zegt dat de hoogste kasten van Rasulpura 12 hectare land dat behoort tot Dalits willen overnemen, plus 1,5 hectare land van de overheid; 1 hectare is momenteel zo’n Rs 250.000 waard. Land is de belangrijkste bron van inkomsten voor deze Dalit-gemeenschappen, maar nu ze worden ze verdreven of onder dreiging met geweld gedwongen om te vertrekken met al hun bezittingen.
Dagelijkse realiteit Een interessant geval van samenwerking tussen gemeenschappen was de steun van de moslimgemeenschap in Rasulpura aan de hogere-kaste-Gujjars – wellicht een gevolg van een politieke en sociale coalitie. Twee grote moslimhandelaren uitten hun steun aan de Gujjars, waarbij er een zelfs met grof geweld dreigde mocht er een Gujjar gearresteerd worden.
Het is maakt niet uit hoe groot of serieus een zaak is. Telkens wanneer er gevallen van onderdrukking van Dalits, vooral van Dalit-vrouwen, nemen alle lagen van de maatschappij – of het nu de wijk, de dorpsraad, de politie of de lokale rechtbank is – een houding aan die rechtvaardigheid onmogelijk maakt. Onderhandelen over de basisbehoeften van het leven – in het licht van deze obstakels - is de dagelijkse realiteit in het leven van een Dalit-vrouw.
|
laatste wijziging:
| ![]() |