terug
(IDSN, 30-1-2014)

UNICEF: Dalit-meisjes in India worden het meest 'buitengesloten' van lager onderwijs


Een zojuist uitgebracht rapport van UNICEF en UNESCO over niet naar school gaande kinderen in India benadrukt dat Dalit-meisjes het meest worden uitgesloten van basisonderwijs. Het rapport constateert ook dat de helft van de Dalit-kinderen van 'pre-school'-leeftijd (5 jaar) niet naar school gaan.


Het rapport noemt een combinatie van factoren die bijdragen aan het hogere percentage uitsluiting, zoals ingesleten sociale ongelijkheden en armoede onder Dalits (geregistreerde kasten). Het rapport stelt ook dat "vernedering, intimidatie en misbruik door leraren van de hogere kasten de motivatie van Dalit kinderen om op school te blijven ondermijnt."

Kinderarbeid is een andere belangrijke belemmering voor schoolgaande kinderen en het rapport stelt dat "volgens de ILO India het hoogste aantal werkende kinderen in de wereld kent ... De meeste van deze kinderen behoren tot de armste, meest gemarginaliseerde gemeenschappen, waaronder ook de Dalits en Adivasi (tribalen)."

Een andere afschrikkende factor is volgens het rapport dat discriminatie op de arbeidsmarkt bijdraagt bij aan lage ambities van Dalit-kinderen voor bepaalde banen en daarmee de verwachte voordelen van onderwijs vermindert.

Het rapport is een onderdeel van het UNICEF/UNESCO Global Initiative on Out of School Children en wijst naar de noodzaak om oog te krijgen voor ingesleten sociale ongelijkheden in relatie tot kaste bij het proberen 'buitengesloten kinderen' weer naar school te krijgen.


Meer informatie:


laatste wijziging: